söndag 14 september 2014

Första skolveckan

Nu har jag överlevt första skolveckan. Skolan jag går på, NPA, har 130 elever och är en så kallad charter school vilket betyder att den  har en speciell inriktning. Skolan har inga egna lokaler utan hyr av en kyrka där i princip alla lektioner hålls, en bit bort ligger dock en studio och på ett annat ställe finns även en labblokal.

Jag kommer att vara en junior det här läsåret och kurserna jag tar är Physics, History, English, Math SL, Philosophy, Teory of knowledge och Art. På fredagar är kör obligatoriskt för alla på skolan och jag kommer även att läsa en kurs till som jag ännu inte har valt. Varje måndag, onsdag och fredag kommer jag att köra jazzband före skolan och cross-country efter skolan. Skolan är väldigt speciell och rätt mysko, inte precis ett vanligt high school, men jag gillar den.

Trots att jag inte ens har varit här i landet en vecka har jag redan ganska fullt upp. Jag ligger ju dels efter de andra då jag anlände efter det att skolan börjat och dels blir allt ganska mycket svårare när det är på engelska. Det jag har att ta igen i matte är saker jag redan gjort i Sverige, men eftersom att de använder andra uttryck och ibland andra formler (t.ex använder de inte pq-formeln för andragradsekvationer...), förstår jag ändå inte. På tisdag har vi quiz i filosofi och vi får se hur det går då jag inte förstår mycket alls av texten.

Påväg till skolan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar